در اين مقاله به بيان و بسط محور هايي از بسته بندي (با تمرکز بر صنعت مواد غذايي)، مي پردازيم. همان گونه که در مقاله هاي پيشين ياد کرديم و به آن پرداختيم، نکته هاي زيادي در طراحي و بسته بندي مواد غذايي وجود دارند. با اين حال، نکته هايي که در اين يادداشت بيان مي شوند، بيشتر کلي هستند و جنبه ي عمومي دارند، بر خلاف ديگر مطلب هاي ياد شده که بيشتر بر جزئيات متمرکز بودند.


بسته بندي



  1. کالا: کالا بيش از هر چيز ديگري، زبان گويا و فصيح خود است. بحث هاي زيبايي شناسي، جنس جعبه و ساختار آن، از جمله المان هاي اثرگذار بر طراحي و بسته بندي کالا هستند. با اين حال، «زيبايي شناسي» و «کاربرد»، بيش از ديگر ويژگي هاي کالا اهميت دارند. متاسفانه بيشتر طراح ها تنها بر يکي از اين دو فاکتور تمرکز مي کنند و همين سبب زايل شدن بسته بندي و دل زدگي مشتري نسبت به آن مي شود. تمرکز بيش از حد بر زيبايي شناسي، از کارکرد بسته بندي مي کاهد و نپرداختن به آن، سبب يکنواخت شدن بسته بندي و ضعف آن در برابر کالاي رقيب مي شود. پس لازم است اين دو به يک ميزان مورد توجه قرار بگيرند.

  2. پيوستگي و انسجام: اشتباه نکنيد. مراد از پيوستگي، پيوستگي و انسجام در «يک» بسته بندي نيست. منظور از پيوستگي، انسجام در «مجموعه» ي بسته بندي و طرح هايي است که توسط يک سازمان عرضه مي شود. آيا تا به حال به مجموعه کالا هايي که از سوي يک تامين کننده ي واحد عرضه مي شود توجه داشته ايد؟ اگر تامين کننده ي ياد شده، نقش مهمي در بازار دارد، يقين بدانيد که انسجام و پيوستگي را مي توانيد در مجموعه ي کالا هاي برند مورد نظر بيابيد. در اين مورد سعي بر آن است که طراحي و بسته بندي مجموعه کالا هاي يک تامين کننده، بتوانند پيام، آرمان و افق واحدي را به مشتري هاي مختلف عرضه کنند که البته کار آساني و چندان ساده اي نيست.


بسته بندي


به جهت معدود بودن نمونه هاي اين مورد در کشور ايران، ناچار هستيم تا نمونه اي خارجي و از صنعتي غير غذايي را مثال بزنيم. کافي است نگاهي به کالا هاي مختلف شرکت اپل (تلفن همراه، تبلت، کامپيوتر شخصي و لپ تاپ) داشته باشيد. آن گاه در مي يابيد که ساختار و طراحي همه ي کالا هاي اين شرکت، پيام و آرماني واحد، يعني سادگي، ظرافت و تناسب را به ذهن کاربر القا مي کنند.


بسته بندي


هرچه انسجام ياد شده بيشتر باشد، شرکت در نظر مشتري، قابل اعتماد، حرفه اي و هدفمند به نظر مي رسد.



  1. دستورالعمل: تهيه و قراردادن دستورالعمل استفاده از کالا، از جمله روش هاي موثر و قدرت مندي است که حس احترام زيادي به مخاطب و مشتري القا مي کند. هيچ گاه دچار اين فريب نشويد که مشتري و مخاطب از سازوکار استفاده از کالاي شما مطلع است. حتي اگر شرايط نيز چنين نشان دهد، باز هم قراردادن دستورالعمل، مي تواند احترام و وفاداري مشتري نسبت به سازمان را دو چندان کند و نشان مي دهد که تامين کننده براي مشتري ارزش قائل است. ليفت لت، پم فلت، دفترچه ي راهنما و ديگر ابزار هاي مشابه، از جمله راه کارهاي نويني هستند که براي پوشش دادن اين مهم منظور شده اند. از آن ها بهره بگيريد و نشان دهيد که براي مشتري، انتخاب و اعتماد او، ارزش فراواني قائل هستند.


بسته بندي


با وجود همه ي آن چه که ياد شد، نبايد فراموش کنيم که شرط اصلي و اساسي ماندگاري در صنعت (به ويژه صنعت دگرگون شونده و پوياي بسته بندي)، نه تنها هم گام شدن با دگرگوني ها، که ايجاد دگرگوني و چشم انداز هاي نوين است. انتظار نداشته باشيد که با اتکا بر چند نکته، بتوانيد در «بلندمدت» دوام و ماندگاري سازمان را تضمين کنيد. به باور نگارنده، ماندگاري در صنعت بسته بندي، بيش از هر چيز به ساختاري چابک و چالاک و البته نگرشي منعطف و خلاق نياز دارد.


براي دريافت فايل مقاله ي «نکته هايي مهم درباره ي بسته بندي»، بر لينک زير کليک کنيد.


فايل مقاله ي «نکته هايي مهم درباره ي بسته بندي».


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دونکاچت,دونکا چت,دونکاگپ,دونکا گپ,سایت جدید دونکا چت هود صنعتی استیل Shelley ProfessorOsman اموزش کسب درامد با بهترین روش ها nawrte شهرک دانلود بصیرت آموزش Sam Editor