در اين مقاله به بيان و بسط محور هايي از بسته بندي (با تمرکز بر صنعت مواد غذايي)، مي پردازيم. همان گونه که در مقاله هاي پيشين ياد کرديم و به آن پرداختيم، نکته هاي زيادي در طراحي و بسته بندي مواد غذايي وجود دارند. با اين حال، نکته هايي که در اين يادداشت بيان مي شوند، بيشتر کلي هستند و جنبه ي عمومي دارند، بر خلاف ديگر مطلب هاي ياد شده که بيشتر بر جزئيات متمرکز بودند.
- کالا: کالا بيش از هر چيز ديگري، زبان گويا و فصيح خود است. بحث هاي زيبايي شناسي، جنس جعبه و ساختار آن، از جمله المان هاي اثرگذار بر طراحي و بسته بندي کالا هستند. با اين حال، «زيبايي شناسي» و «کاربرد»، بيش از ديگر ويژگي هاي کالا اهميت دارند. متاسفانه بيشتر طراح ها تنها بر يکي از اين دو فاکتور تمرکز مي کنند و همين سبب زايل شدن بسته بندي و دل زدگي مشتري نسبت به آن مي شود. تمرکز بيش از حد بر زيبايي شناسي، از کارکرد بسته بندي مي کاهد و نپرداختن به آن، سبب يکنواخت شدن بسته بندي و ضعف آن در برابر کالاي رقيب مي شود. پس لازم است اين دو به يک ميزان مورد توجه قرار بگيرند.
- پيوستگي و انسجام: اشتباه نکنيد. مراد از پيوستگي، پيوستگي و انسجام در «يک» بسته بندي نيست. منظور از پيوستگي، انسجام در «مجموعه» ي بسته بندي و طرح هايي است که توسط يک سازمان عرضه مي شود. آيا تا به حال به مجموعه کالا هايي که از سوي يک تامين کننده ي واحد عرضه مي شود توجه داشته ايد؟ اگر تامين کننده ي ياد شده، نقش مهمي در بازار دارد، يقين بدانيد که انسجام و پيوستگي را مي توانيد در مجموعه ي کالا هاي برند مورد نظر بيابيد. در اين مورد سعي بر آن است که طراحي و بسته بندي مجموعه کالا هاي يک تامين کننده، بتوانند پيام، آرمان و افق واحدي را به مشتري هاي مختلف عرضه کنند که البته کار آساني و چندان ساده اي نيست.
به جهت معدود بودن نمونه هاي اين مورد در کشور ايران، ناچار هستيم تا نمونه اي خارجي و از صنعتي غير غذايي را مثال بزنيم. کافي است نگاهي به کالا هاي مختلف شرکت اپل (تلفن همراه، تبلت، کامپيوتر شخصي و لپ تاپ) داشته باشيد. آن گاه در مي يابيد که ساختار و طراحي همه ي کالا هاي اين شرکت، پيام و آرماني واحد، يعني سادگي، ظرافت و تناسب را به ذهن کاربر القا مي کنند.
هرچه انسجام ياد شده بيشتر باشد، شرکت در نظر مشتري، قابل اعتماد، حرفه اي و هدفمند به نظر مي رسد.
- دستورالعمل: تهيه و قراردادن دستورالعمل استفاده از کالا، از جمله روش هاي موثر و قدرت مندي است که حس احترام زيادي به مخاطب و مشتري القا مي کند. هيچ گاه دچار اين فريب نشويد که مشتري و مخاطب از سازوکار استفاده از کالاي شما مطلع است. حتي اگر شرايط نيز چنين نشان دهد، باز هم قراردادن دستورالعمل، مي تواند احترام و وفاداري مشتري نسبت به سازمان را دو چندان کند و نشان مي دهد که تامين کننده براي مشتري ارزش قائل است. ليفت لت، پم فلت، دفترچه ي راهنما و ديگر ابزار هاي مشابه، از جمله راه کارهاي نويني هستند که براي پوشش دادن اين مهم منظور شده اند. از آن ها بهره بگيريد و نشان دهيد که براي مشتري، انتخاب و اعتماد او، ارزش فراواني قائل هستند.
با وجود همه ي آن چه که ياد شد، نبايد فراموش کنيم که شرط اصلي و اساسي ماندگاري در صنعت (به ويژه صنعت دگرگون شونده و پوياي بسته بندي)، نه تنها هم گام شدن با دگرگوني ها، که ايجاد دگرگوني و چشم انداز هاي نوين است. انتظار نداشته باشيد که با اتکا بر چند نکته، بتوانيد در «بلندمدت» دوام و ماندگاري سازمان را تضمين کنيد. به باور نگارنده، ماندگاري در صنعت بسته بندي، بيش از هر چيز به ساختاري چابک و چالاک و البته نگرشي منعطف و خلاق نياز دارد.
براي دريافت فايل مقاله ي «نکته هايي مهم درباره ي بسته بندي»، بر لينک زير کليک کنيد.
فايل مقاله ي «نکته هايي مهم درباره ي بسته بندي».
درباره این سایت