در مقاله ي پيشين به معرفي بسته بندي سبز پرداختيم و دانستيم که با اين روش، ميزان انرژي کم تري براي توليد و چاپ بسته بندي صرف مي شود، هم چنين ماده هاي اوليه ي قابل بازيافت و دوست محيط زيست در بسته بندي به کار مي روند و در نهايت آلودگي، تخريب و آسيب کم تري متوجه ايستم و زندگي انسان و ديگر موجود هاي زنده مي شود.
افزون بر مورد هاي ياد شده، در بسته بندي سبز ماده هاي اوليه ي کم تري به کار مي رود و براي فرآيند بسته بندي و انتقال آن، از انرژي هاي تجديد پذير هم چون سوخت هاي زيستي، باد، و انرژي خورشيدي استفاده مي شود.
در اين مقاله به جزئيات اين گونه ي نوين بسته بندي مي پردازيم.
بسته بندي با استفاده از مواد تجديد پذير: پي.ال.اي نشاسته اي (اسيد لاکتيک)، از جمله منبع هاي تجديد پذيري است که از آن براي بسته بندي سبز استفاده مي شود. پي.ال.اي از نيشکر، سيب زميني، ذرت و ديگر مواد نشاسته اي به کار مي رود.
بسته بندي با استفاده از مواد افزودني: در کل دو گونه ي افزودني براي بسته بندي وجود دارند که آن را ماندگار و تجديد پذير مي کند. افزودني اوکسو (OXO) و افزودني بايو (BIO)، دو نمونه ي ياد شده هستند.
بهينه سازي بسته بندي: بهينه سازي بسته بندي بر کاهش مصرف مواد و افزايش ماندگاري بسته بندي دلالت دارد. در کل مي توان گفت که اين مورد بر افزايش راندمان بسته بندي متمرکز است.
مواد قابل بازيافت: همان گونه که از نام آن مشخص است، اين مورد بر امکان بازيافت بسته بندي و مواد به کار رفته در آن دلالت دارد و رکن اصلي بسته بندي سبز به شمار مي رود.
همان گونه که در مقاله ي پيشين ياد شد، انگيزه و چرايي پيدايش بسته بندي و بازاريابي سبز، بر محور نگه داري و حفاظت از ايستم و گونه ي بشري استوار است. به همين دليل، هر آنچه که بقاي اين دو مورد را به پرسش بکشد، در بسته بندي سبز جايي ندارد. سوخت هاي فسيلي نمونه ي شناخته شده و بارزي از اين دست هستند که جدا از توليد پر هزينه و کم بهره اي که دارند، در نهايت سوخته مي شوند يا در ميان اقيانوس و زمين هاي سبز سکنا گزيده و سبب تخريب تدريجي ايستم مي شوند. مورد هاي زير نمونه هايي از موادي هستند که در بسته بندي سبز به کار نمي روند:
بسته بندي سبز روش هاي مختلفي دارد که در ادامه به آن ها مي پردازيم.
در پايان لازم است يادآور شويم که بازاريابي سبز و به دنبال آن بسته بندي سبز، در ابتداي مسير رشد خود قرار دارد و هنوز راهي طولاني براي دست يافتن به کمال آن در پيش است. گرچه نگارنده باور دارد که هرچه آگاهي مصرف کننده ها نسبت به اين شاخه ي دانشي جديد بيشتر شود، تمايل و انگيزه ي بيشتري در آن ها ايجاد مي شود که خود محرک موثري براي گسترش اين فيلد نوپديد خواهد بود.
براي دانلود فايل مقاله ي «بسته بندي سبز چيست و چه جايگاهي در بازاريابي دارد؟ (2)»، بر لينک زير کليک کنيد.
فايل مقاله ي «بسته بندي سبز چيست و چه جايگاهي در بازاريابي دارد؟ (2)»
درباره این سایت