در مقاله ي پيشين به معرفي بسته بندي سبز پرداختيم و دانستيم که با اين روش، ميزان انرژي کم تري براي توليد و چاپ بسته بندي صرف مي شود، هم چنين ماده هاي اوليه ي قابل بازيافت و دوست محيط زيست در بسته بندي به کار مي روند و در نهايت آلودگي، تخريب و آسيب کم تري متوجه ايستم و زندگي انسان و ديگر موجود هاي زنده مي شود.  


افزون بر مورد هاي ياد شده، در بسته بندي سبز ماده هاي اوليه ي کم تري به کار مي رود و براي فرآيند بسته بندي و انتقال آن، از انرژي هاي تجديد پذير هم چون سوخت هاي زيستي، باد، و انرژي خورشيدي استفاده مي شود.


بسته بندي


در اين مقاله به جزئيات اين گونه ي نوين بسته بندي مي پردازيم.


مواد به کار رفته در بسته بندي سبز:



  • پلاستيک هاي تجديد پذير زيستي (پلاستيک هايي که فرآيند تجديد آن ها به محيط زيست آسيب نمي زند)

  • پلاستيک هاي گياهي

  • کالا هاي قابل باز يافت

  • منبع هاي انرژي جايگزين (انرژي خورشيدي و مانند آن)

  • کيسه هاي قابل باز يافت پلي اتيلن

  • بسته بندي هاي قالبي براي تخم مرغ و ديگر مواد


بسته بندي


راه کار هاي رايج در بسته بندي سبز


بسته بندي با استفاده از مواد تجديد پذير: پي.ال.اي نشاسته اي (اسيد لاکتيک)، از جمله منبع هاي تجديد پذيري است که از آن براي بسته بندي سبز استفاده مي شود. پي.ال.اي از نيشکر، سيب زميني، ذرت و ديگر مواد نشاسته اي به کار مي رود.


بسته بندي با استفاده از مواد افزودني: در کل دو گونه ي افزودني براي بسته بندي وجود دارند که آن را ماندگار و تجديد پذير مي کند. افزودني اوکسو (OXO) و افزودني بايو (BIO)، دو نمونه ي ياد شده هستند.


بهينه سازي بسته بندي: بهينه سازي بسته بندي بر کاهش مصرف مواد و افزايش ماندگاري بسته بندي دلالت دارد. در کل مي توان گفت که اين مورد بر افزايش راندمان بسته بندي متمرکز است.


بسته بندي


مواد قابل بازيافت: همان گونه که از نام آن مشخص است، اين مورد بر امکان بازيافت بسته بندي و مواد به کار رفته در آن دلالت دارد و رکن اصلي بسته بندي سبز به شمار مي رود.


چه موادي در بسته بندي سبز به کار نمي روند؟


همان گونه که در مقاله ي پيشين ياد شد، انگيزه و چرايي پيدايش بسته بندي و بازاريابي سبز، بر محور نگه داري و حفاظت از ايستم و گونه ي بشري استوار است. به همين دليل، هر آنچه که بقاي اين دو مورد را به پرسش بکشد، در بسته بندي سبز جايي ندارد. سوخت هاي فسيلي نمونه ي شناخته شده و بارزي از اين دست هستند که جدا از توليد پر هزينه و کم بهره اي که دارند، در نهايت سوخته مي شوند يا در ميان اقيانوس و زمين هاي سبز سکنا گزيده و سبب تخريب تدريجي ايستم مي شوند. مورد هاي زير نمونه هايي از موادي هستند که در بسته بندي سبز به کار نمي روند:



  • پلاستيک هاي پلي اتيلني

  • فوم هاي پلاستيکي

  • بسته بندي هاي چند لايه

  • پلي استر

  • انرژي سوخت هاي فسيلي


روش هاي استفاده از بسته بندي سبز


بسته بندي سبز روش هاي مختلفي دارد که در ادامه به آن ها مي پردازيم.


بسته بندي



  • سعي کنيد در بسته بندي هاي کاغذي، هيچ فضاي خالي و بي استفاده اي وجود نداشته باشد.

  • اطمينان حاصل کنيد که بسته بندي به طور دقيق با ماده (محتوا و کالا) منطبق باشد، به طوري که بسته بندي تنها کالا ي مورد نظر را پوشش دهد و اضافه تر از آن نباشد.

  • از کاغذ هاي باطله، بدون استفاده و برش داده شده که از بسته بندي هاي پيشين مانده اند، براي بسته بندي هاي بعدي استفاده کنيد.

  • تا حد امکان از کاغذ هاي نازک تر و کم وزن استفاده کنيد.

  • علامت بازيافت را بر روي بسته بندي ها درج کنيد تا مصرف کننده از امکان بازيافت مطلع باشد.


در پايان لازم است يادآور شويم که بازاريابي سبز و به دنبال آن بسته بندي سبز، در ابتداي مسير رشد خود قرار دارد و هنوز راهي طولاني براي دست يافتن به کمال آن در پيش است. گرچه نگارنده باور دارد که هرچه آگاهي مصرف کننده ها نسبت به اين شاخه ي دانشي جديد بيشتر شود، تمايل و انگيزه ي بيشتري در آن ها ايجاد مي شود که خود محرک موثري براي گسترش اين فيلد نوپديد خواهد بود.


براي دانلود فايل مقاله ي «بسته بندي سبز چيست و چه جايگاهي در بازاريابي دارد؟ (2)»، بر لينک زير کليک کنيد.


فايل مقاله ي «بسته بندي سبز چيست و چه جايگاهي در بازاريابي دارد؟ (2)»


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سالم زيبا خرید اینترنتی لباس فرانیوز علم و دانش معرفی سایت معتبر..! خودت باش رفیق! فروش دمنوش نیوشا در اصفهان خبرهای متفاوت اناهیتا چت | چت روم اناهیتا هتل های کیش