اين مقاله به موضوع نوين «بسته بندي سبز» و جايگاه آن در بازار يابي مي پردازد. نظر به تازه بودن موضوع و دغدغه ي مقاله، پيش از هر چيز لازم است ابتدا نگاهي بر ترکيب «بسته بندي سبز» و تحليل آن داشته باشيم تا خواننده بيشتر با اين موضوع آشنا شود و بهتر بتواند چالش و مطلب هاي ياد شده را درک نمايد.


بسته بندي سبز


بسته بندي


بسته بندي يکي از سه گانه هاي بازاريابي است. سه عامل تمايز، خلاقيت و بسته بندي، سه وجه بازاريابي را تشکيل مي دهند. در خصوص بسته بندي نگارنده مطلب و مقاله هاي متعدد و گوناگوني نگاشته است که مي توانيد به آن ها مراجعه کنيد. با اين حال براي ارائه ي تعريفي کلي ، بايد اين طور گفت که بسته بندي، پوشش و نماي بيروني کالا است که وظيفه ي خطير نگه داري و البته بازاريابي کالا را بر عهده دارد.


سبز، واژه اي است که نگارنده آن را از ترکيب «بازاريابي سبز» وام گرفته است. بازاريابي سبز به گونه اي بازاريابي اطلاق مي شود که تمرکز زيادي بر حفظ محيط زيست، کاهش آلاينده ها و استفاده ي بهينه از ماده هاي اوليه براي توليد کالا و بسته بندي آن ها دارد. پيدايش و رشد بازاريابي سبز را مي توان به گسترش دانش بشر و آگاه شدن بشر نسبت به ضرر و خطر هاي استفاده از ماده هاي شيميايي و ماده هاي اوليه ي تجديد ناپذير در توليد کالا ياد کرد.


بسته بندي


بسته بندي سبز از ترکيب دو پاراگراف پيشين پديد آمده است. بسته بندي سبز بر گونه اي از بسته بندي اشاره مي کند که در آن، نه تنها از مواد اوليه ي دوست محيط زيست و يا کم خطر براي محيط زيست استفاده شده است، که پس از استفاده از کالا نيز مي توان بسته بندي را براي ديگر هدف ها و کارکرد ها به کار گرفت.


چه شد که بسته بندي سبز پديد آمد؟


با گسترش صادرات و تجارت جهاني، رفته رفته بحث انتقال کالا و صادرات و واردات کالا به ديگر کشور ها پديد آمد. در  همين فرآيند، صادر کننده ها و به تبع آن ديگر کارگزار هاي مربوطه هم چون دانشمندان و حاميان محيط زيست، به اثر و پيامد ها ين نامطلوب بسته بندي و کالا هاي غير قابل باز يافت يا دير باز يافت بر محيط زيست پي بردند. براي نمونه، روزانه ميليون ها کالا در بسته بندي هاي مختلف و با استفاده از مواد اوليه ي متفاوت و البته تغيير قابل باز يافت، از مسير هاي دريايي، هوايي و زميني مختلف به سراسر جهان فرستاده مي شود و همين عامل مي تواند آسيب، خسارت و پيامد هاي جبران ناپذيري براي مردم و البته محيط زيست داشته باشد.


بسته بندي


حمل و نقل کالا در مسافت هاي طولاني چطور باعث آسيب رساندن به محيط زيست مي شود؟


تصور کنيد که قرار است کالايي را از کارخانه اي نزديک محل ست خود خريداري کنيد، در اين حالت شما به بسته يا پلاستيکي براي بسته بندي و حمل کلا نياز خواهيد داشت. حال تصور کنيد که کالايي را از فروشگاهي اينترنتي در کشوري ديگر خريداري مي کنيد. در اين حالت کالا بايد بسته بندي شود، به کشتي منتقل شود، از مرز کشور عبور کند و پس از طي کردن مسافتي به دست شما برسد. همين موضوع بر بسته بندي کالا اثر مي گذارد و باعث مي شود تا بسته بندي هاي متعدد و البته مقاوم تري به کار گرفته شوند.


عامل ياد شده سبب شد تا نوعي دغدغه ي جهاني براي مقابله با اين موضوع ميان مردم شکل بگيرد که در آينده  و در محافل آکادميک و پژوهشي، با نام "بازاريابي سبز" شناخته شد. بسته بندي سبز هم از دل اين شاخه سر برآورد و رشد کرد. 


بسته بندي


بسته بندي سبز (بسته بندي ماندگار)


بسته بندي سبز به فرآيندي اشاره دارد که در آن بسته بندي کالا، با کم ترين ميزان انرژي و با استفاده از روش و موادي که کم ترين ميزان آسيب و ضرر را براي محيط زيست دارند، انجام مي شود. در اين روش، موادي قابل باز يافت، دوست محيط زيست و بهينه، استفاده مي شوند.


در مقاله ي بعدي به تحليل جامع بسته بندي سبز، ماده هاي به کار رفته در آن و راه کار هاي مرسوم براي اين نوع بسته بندي مي پردازيم.


براي دانلود فايل مقاله ي «بسته بندي سبز چيست و چه جايگاهي در بازاريابي دارد؟ (1)»، بر لينک زير کليک کنيد.


فايل مقاله ي «بسته بندي سبز چيست و چه جايگاهي در بازاريابي دارد؟ (1)»


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سرباز دین فلزیاب تصویری سهروردی آموزش زبان های خارجه در مشهد آموزش طراحی سلامت معنوی دکوراسیون: مبلمان اداری | مبلمان منزل | تجهیزات اداری خدمات قالیشویی