در مقاله ي پيشين به چرايي و دليل هاي مختلف که به اهميت اثرگذاري طراحي و بسته بندي پيش از عرضه ي کالا مربوط مي شد پرداختيم. در اين مقاله قصد داريم تا از نگاهي ديگر (پس از ورود کالا به بازار)، به تحليل و بررسي طراحي و بسته بندي بپردازيم.
در ادامه با پرداختن به چهار اصل کليدي براي يک طراحي اثرگذار، بحث پيشين را از سر مي گيريم و پس از آن، به تحليل جايگاه و نقش طراحي در بازار و خريد مخاطب که البته بسط يافته ي همان مورد هاي ياد شده است، مي پردازيم.
چه بخواهيد چه نه، مشتري کالاي شما را از بازار و فروشگاه تهيه مي کند و در نهايت شما چاره اي نداريد جز اين که کالا را در بازار و فروشگاه عرضه کنيد و اينجاست که بحث بازاريابي باز و پاي بازارياب به داستان کشيده مي شود. متاسفانه در اين بخش هم عمده ي سازمان ها تعريف درست و دقيقي از بازاريابي و بازارياب ندارند. سازمان ها يا به اندازه ي کافي براي بازاريابي هزينه نمي کنند، يا اين هزينه را به طور درست صرف نمي کنند يا در مسير نادرست و توسط فرد نامناسب خرج مي کنند که همين موضوع سبب به هدر رفتن تلاش هاي پيشين مي گردد.
در اين فاز بازارياب با بهره گيري از دانش و تخصص خود، مشتري و مخاطب را مجاب مي کند تا کالاي مورد نظر سازمان (نه کالاي رقيب) را تهيه و خريداري کند. روشن است که هرچه بازارياب ديدگاه و دريافت درست و دقيق تري از طراحي، تفکر نهفته در آن و جنبه هاي مختلفش داشته باشد، بهتر مي تواند مخاطب و مشتري را نسبت به خريد آن کالا قانع کند. در اين نقطه است که مي توانيم ادعا کنيم طراحي اثر گذار بوده است. به لحني ديگر:
«طراحي اثر گذار، آميخته اي است از طرحي جذاب که ضمن ايجاد ارتباط با مخاطب، پيامي را به او القا مي کند که هدف آن، قانع ساختن مخاطب براي خريد کالا ي مورد نظر است».
پس با صرف طراحي کردن و بسته بندي، فرآيند فروش کالا پايان نيافته و لازم است تا رسيدن کالا به منزل مشتري، اين فرآيند با دقت و تمرکز پيگيري شود.
در پايان لازم است يادآوري کنيم که طراحي خود سازه و عنصري مجزا از کالا است که البته داده، پيام و استاندارد هاي خاص خود را به مخاطب و مشتري عرضه مي کند. به همين جهت، پيشنهاد مي شود که از طراحي و بسته بندي نه به عنوان صرف هزينه، انرژي و وقت، که فرصت و زمينه اي براي سرمايه گذاري و ارزش افزايي ببينيم. فرصتي که گرچه ساده به دست مي آيد، ولي اگر به آن بي توجهي شود، ممکن است ديگر فرصت ها را نيز مستهلک سازد. گذشته از اين، صرف هزينه براي آن چه که مورد پسند و تمايل مشتري است، در نهايت سبب افزايش وفاداري و احساس تعلق او به سازمان مي شود که در بلند مدت، استحکام جايگاه سازمان و البته غناي منبع هاي درآمدي را به همراه خواهد داشت.
براي دانلود فايل مقاله ي «بسته بندي و اهميت بسته بندي پس از توليد کالا»، بر لينک زير کليک کنيد.
فايل مقاله ي «بسته بندي و اهميت بسته بندي پس از توليد کالا».
درباره این سایت