لوگو از جمله عامل هاي اثر گذار بر سازمان و بخش جدايي ناپذير هويت آن به شمار مي رود. با اين حال، طراحي لوگو هم چون ديگر فرآيند هاي کاري، سلسله مراتب و گام هاي حساب شده اي دارد که بر ارزش لوگو و ضريب نفوذ آن ميان جامعه ي مخاطب و مشتري ها، اثر گذار است. به همين جهت در اين يادداشت نگارنده بر آن شد تا به طراحي گرافيک که از جزو گام هاي نخست و البته مهم طراحي لوگو به شمار مي رود، بپردازد.
طراحي گرافيک چيست؟
طراحي گرافيک نخستين گام در طراحي لوگو به شمار مي رود. طراحي گرافيک را مي توان نما، چشم انداز، کليت و نقشه ي نخستين از لوگو دانست. طراحي گرافيک به مانند همان نقشه و چارچوب نخستين است که يک معمار براي طراحي ساختمان، از آن بهره مي گيرد.
طراحي گرافيک کمک مي کند تا طراح درک و دريافت درستي از مرحله هاي طراحي لوگو، روند کار و ابزار هاي مورد نياز داشته باشد.
متناسب با نياز، هدف و مسيري که شرکت در پيش روي خود دارد، هر طراحي گرافيک مي تواند از نشانه ها، نماد ها و المان هاي معنايي خاص و متمايز از ديگران بهره بگيرد.
حال پرسش اين است که چگونه و با استفاده از چه روش هايي مي توانيم يک طراحي خوب داشته باشيم؟
سعي کنيد تا جايي که زمان و انرژي به شما اجازه مي دهد، نمونه کار هاي مشابه و مورد نظر را مرور کنيد و از آن ها الهام بگيريد. همواره به ياد داشته باشيد که الهام گرفتن به معناي کپي برداري نيست و البته بدون ايده گرفتن از کار هاي مشابه و به اصطلاح بدون دست مايه ي اوليه، هيچ گاه نمي توان طراحي مناسب و پسنديده اي ارائه کرد.
لازم است که پس از مشاهده و مقايسه ي نمونه هاي مشابه و کار هاي انجام شده، مدتي را بدون تماس دوباره با هيچ طرحي و ايده اي، به تفکر و پي بردن به برداشت و ايده هاي شخصي خود بپردازيد. در اين گام تا جايي که امکان دارد به فکر خود اجازه ي نمود و بروز بدهيد و به هيچ وجه مانع از بروز ايده و طرح هاي مختلف (هرچند عجيب و غريب)، نشويد.
سعي کنيد چک ليستي از کاربرد، ويژگي ها، هدف، آرمان و ديگر اطلاعات مربوط به کالا و شرکت سفارش دهنده داشته باشيد. اين اطلاعات و ويژگي ها به شما کمک مي کنند تا طرح و ايده هاي پيشين را در قالبي مدون و منظم، گردآوري و پياده سازي کنيد.
نگارنده مطالعه را از عنصر هاي موثر و البته فراموش شده ي طراحي گرافيک مي داند که متاسفانه به دليل گسترش فناوري و آهنگ سريع زندگي روزمره، کم کم از قلمرو طراحي و گرافيک خارج مي شود. مطالعه در زمينه ي نماد ها، نشانه ها و مفهوم هايي که در طراحي به کار مي بريد، در طراحي شما اثرگذار است و به آن معنا و جهت مي دهد. منبع هاي مطالعاتي اجتماعي، تاريخي و روان شناسي تا ميزان زيادي مي تواند در طراحي و ايده پردازي هاي مختلف به شما کمک کند.
اتود زدن را فراموش نکنيد
در پايان لازم است ياد آوري کنيم که هيچ گاه نبايد طراحي و ايده پردازي را کنار بگذاريد. همواره در تلاش باشيد و در زمان هاي مختلف به طراحي هاي آزاد و برون ريزي افکار و ايده هاي مانده در ذهن بپردازيد. اين ايده ها و طرح هاي آزاد، در آينده به منبعي غني و ارزشمند براي طراحي هاي بعدي شما تبديل خواهند شد و چه بسا طرح هاي جذابي از دل همين اتود هاي ساده بروز کند.
براي دانلود فايل مقاله ي «درباره ي طراحي گرافيک، طراحي لوگو و طراح»، بر لينک زير کليک کنيد.
فايل مقاله ي «درباره ي طراحي گرافيک، طراحي لوگو و طراح».
درباره این سایت