بر خلاف باور عموم نسبت به بسته بندي، تا کنون روند، نگرش، ديدگاه و حتي دانش و علم هاي مختلفي در اين زمينه ايجاد شده و گسترش يافته است. به لحني ديگر، بسته بندي نه تنها کاور و پوششي براي کالا، که شخصيتي براي آن، بازارياب سازمان و البته اعتبار و ارزش کالا و سازمان خواهد بود. به همين دليل، تاکنون روند هاي مختلفي متوجه اين مهم بوده اند و هر يک بر شاخه، جنبه و گوشه اي از پديده ي چند وجهي و ناهمگون بسته بندي، اثر گذاشته اند و هر يک اهميت و ساختار خاص خود را دارد.
در مقاله ي پيش رو، نگارنده ابتدا به معرفي و سپس به تحليل روند هاي مهم و اثرگذار بر صنعت بسته بندي مي پردازد. پس اگر به دنبال آگاه شدن نسبت به روند هاي موجود در صنعت بسته بندي هستيد، اين مقاله را از دست ندهيد. گذشته از اين، اگر توليد کننده، طراح، فروشنده و يا هر شخص و سازماني هستيد که در زمينه ي بسته بندي و چاپ فعاليت دارد، اين مقاله مي تواند دستاورد هاي دانشي مفيد و سازنده اي براي شما داشته باشد.
گرچه همان گونه که ياد شد، مصرف کننده و عموم مشتري ها درک و ديدگاه جامع و البته درستي نسبت به بسته بندي ندارند، با اين حال، اگر هم نظر و رويکردي در اين باره در دست باشد، عمده ي ديدگاه ها به مسائل و موضوع هايي هم چون حفاظت از محيط زيست، تميز بودن، مقاوم بودن و ديگر چالش هاي مشابه محدود مي شود و همين نشان مي دهد که تا چه ميزان شناخت مصرف کننده نسبت به بسته بندي و چالش هاي آن، محدود است. با اين همه، بسته بندي در اين چارچوب تنگ و محدود جاي نمي گيرد و دامنه ي تحليل آن، به محور هاي زيادي منتهي مي گردد. براي نمونه، نوآوري يکي از همين چالش هاي مهم بسته بندي است که متاسفانه توجه چنداني به آن نمي شود که البته خود حکايتي طولاني دارد. در ادامه هر يک از اين روند ها را بررسي مي کنيم.
نوآوري از جمله چالش، دغدغه و روند هاي داغ و هميشگي در بحث بسته بندي و چاپ بوده اند. همواره سازمان ها، کارخانه ها و ديگر توليد کننده ها و تامين کننده ها کوشيده اند تا با استفاده از طرح هاي جديد، کاربري هاي نوين و متنوع، در بسته بندي هاي خود نوآوري ايجاد کنند و از اين راه ارزش افزوده اي براي بسته بندي و طرح هاي خود ايجاد کنند.
ميل به بقا و دوام، همواره يکي از پيش ران هاي مهم و تعيين کننده در بشر بوده است که البته به صنعت بسته بندي نيز سرايت کرده است. تامين کننده، توليد کننده و سازنده ها، همواره در تلاش بوده اند تا با استفاده از شيمي مواد، علم ماده و ديگر دانش هاي مربوطه،
با وجود همه ي جنگ ها، سختي ها، آلودگي ها و ديگر چالش هاي محيطي و زيستي، بشر همواره ميل به حفظ و نگه داري از محيط زندگي و زيست بومش را در کنش هاي مختلف و به گونه هاي گوناگون، نشان داده است. بازيافت نيز يکي از نمود هاي اين ميل مهم بشر است که از ابتداي پيدايش و گسترش صنعت بسته بندي، همواره مورد توجه بشر بوده است.
مينيماليسم از ديگر روند و دغدغه هاي مهم در صنعت بسته بندي است. در اين رويکرد سازمان ها مي کوشند تا با استفاده از تکنيک هاي جديد، طرح هاي نوآورانه و ابتکار هاي صنعتي، بسته بندي هاي خود را هر روز کوچک تر و مناسب تر مي سازند و سعي مي کنند فضاي کم تري را در کارخانه، قفسه و خانه اشغال کنند.
با اين حال، هنوز (و تا هميشه)، تکنولوژي و دانش بشر، حرکت رو به جلوي خود را ادامه مي دهد و آن چه امروز به عنوان پيشرفت از آن ياد مي کنيم، به موزه ي فردا مي پيوندند و روياي فردا، به واقعيت.
براي دانلود فايل مقاله ي «روند هاي ماندگار صنعت بسته بندي»، بر لينک زير کليک کنيد.
فايل مقاله ي «روند هاي ماندگار صنعت بسته بندي».
درباره این سایت