زماني بسته بندي تنها براي نگه داري و حمل و نقل کالا به کار مي رفت و تنها بخشي از جزئيات و اطلاعات ضروري (قيمت و تاريخ انقضا)، بر روي آن درج مي شدند. به مرور زمان و با گسترش دانش مارکتينگ و البته فناوري، بسته بندي ها خود نقشي مجزا و حياتي در بازاريابي و به فروش رفتن کالا يافتند. همين عامل سبب پيدايش و گسترش شرکت هايي شد که امروزه به نام شرکت هاي چاپ و بسته بندي مي شناسيم. طراح ها، گرافيست ها، هنرمند ها و ديگر افراد مربوطه، همه پيوسته در تلاش هستند تا با به کارگيري دانش روز، متد هاي نوين و ايجاد تمايز و البته جذابيت به بسته بندي، امتياز کالا و در نتيجه فروش سازمان را افزايش دهند.


همان گونه که پيش از اين ياد شد، امروزه بسته بندي به عنوان آخرين بازارياب و زبان گوياي کالا به شمار مي رود. به همين دليل نگارنده بر آن شد تا در اين مقاله به نکته هاي «کاربردي» در طراحي بسته بندي مناسب بپردازد.


بسته بندي



  1. بسته بندي قابل استفاده باشد


هنگام طراحي و ايده پردازي براي بسته بندي، پيوسته به اين موضوع فکر کنيد که چگونه مي توانيد بسته بندي کالا را قابل استفاده کنيد. به اين معنا که بسته بندي (جدا از کالا)، خود کاربرد و استفاده داشته باشد و مصرف کننده بتواند حتي پس از مصرف کالا، از بسته بندي آن نيز بهره ببرد. اين جمله ي نگارنده را فراموش نکنيد : امروزه بسته بندي، يکي از عامل و راه هاي مهم براي ايجاد ارزش افزوده در کالا به شمار مي رود.


براي نمونه، يکي از شرکت هاي توليد آدامس در آمريکا، آدامس ها را داخل توپ بازي قرار داد. روشن است که بچه ها و کودکان، هر بار با ديدن توپ بازي و آدامسي که درون آن قرار دارد، براي خريدن آن وسوسه مي شوند. در واقع کودک اين طور تصور مي کند که با خريد توپ، جايزه اي به نام آدامس نيز به او تعلق مي گيرد.


بسته بندي



  1. رويداد ها را فراموش نکنيد


رويداد و روند هاي روز، از جمله ي مهم ترين عامل و البته محرک ها براي ترغيب خريدار ها به خريد هستند. بهره گيري از رويداد ها و مناسبت ها، با توجه کردن به مسئله و روند هاي روز، کالا و بسته بندي را در کانون توجه و تمرکز مشتري قرار مي دهد و ميل او را براي خريد، بيشتر مي کند. براي نمونه، تصور کنيد که شرکت شما در زمينه ي چاپ و توليد دستمال کاغذي فعاليت دارد و بازي هاي جام جهاني فوتبال، در جريان است. يک طراح هوشمند، مي تواند از اين فرصت بهره بگيرد و جعبه هاي دستمال کاغذي را با طرح و بسته بندي هاي فوتبالي به بازار عرضه کند. رويداد ها، مناسبت ها، روند ها و هر آن چه که موضوع بحث جامعه و مردم است، مي تواند در طراحي و بسته بندي کالا اثر گذار و البته ضامن افزايش فروش کالا باشد.


بسته بندي



  1. نوآوري


با اين که سال هاست از نوآوري و خلاقيت سخن گفته مي شود، اما نگارنده باور دارد که هنوز آن گونه که بايد، به اين موضوع پرداخته نشده است و عمده ي توليد کننده ها، چندان درک درستي از آن ندارند.


آن چه در نوآوري مهم است، شکستن مرز و چارچوب است. با اين حال، اين چارچوب شکني، نبايد به گونه اي باشد که به استاندارد هاي صنعت و بازار آسيب وارد کند يا آن ها را به پرسش بکشد. گرچه ممکن است برخي نوآوري هاي اين چنيني در بلند مدت پذيرفته شوند، ولي در مرحله ي نخست، جامعه آن ها را پس مي زند که اگر سازمان سازمان کوچکي باشد، در همان گام نخست نوآوري متلاشي خواهد شد.


بسته بندي


منظور از استاندارد چيست؟


کفش در جعبه هاي کاغذي فروخته مي شود. گل به صورت شاخه اي يا دسته اي خريداري مي شود. قهوه و نوشيدني، در ليوان و ظرف هاي مشابه مصرف مي شوند. مورد هاي ياد شده، همه جزو استاندارد هاي هر صنعت و مارکت هستند. پس سعي نکنيد اين استاندارد هاي اساسي را به چالش بکشيد.


براي دانلود فايل مقاله ي «طراحي و توليد بسته بندي کاربردي»، بر لينک زير کليک کنيد.


فايل مقاله ي «طراحي و توليد بسته بندي کاربردي».


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ساخت کابينت ، کمد ديواري ، ميز تلويزيون ،شلف ، سازه هاي ام دي اف :) hewfwef لوازم آرایشی و بهداشتی تیراژه شهرکرد بهترین مرکز خرید و فروش کفش زنانه و مردانه خشکشویی آنلاین مشهد امروز صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو وبلاگ شخصی مهندس بهروز آدینه